برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

برنامه‌های قابل استفاده در تکنیک پومودورو

برای استفاده از تکنیک پومودورو و بسته به اینکه قصد دارید در چه سیستمی از اون استفاده کنید، برنامه‌های بسیار متنوعی وجود دارد. بر همین اساس در این مطلب قصد دارم به بررسی مهمترین این نرم‌افزارها که خودم نیز ازشون استفاده کردم، بپردازم. سعی شده است با توجه به نوع سیستم‌عامل، مهمترین نرم‌افزارهای تکنیک پومودورو را معرفی کنم.

سیستم عامل ویندوز

خودم برای سیستم عامل ویندوز از ابزار YAPA 2 استفاده میکنم که هم کاربردیه و هم یک نرم‌افزار رایگانه. تنظیم خاصی لازم نداره و برای استفاده هم کافیه بعد از اجرا، روی آیکون اون در نوار وظیفه، راست کلیک کرده و Start را بزنید تا شروع بکار کنه در صورت نیاز به تنظیم؛ دوباره راست کلیک و انتخاب Setting. در واقع این برنامه رابط کاربری خاصی نداره و برای هر کاری، باید روی آیکون اون در نوار وظیفه راست کلیک کنید. از مزیت دیگه این برنامه بخش داشبوردش هست که از طریق اون میتونید بصورت نموداری تعداد ساعت‌های انجام کار را مشاهده کنید. در ادامه تصاویر این برنامه نشان داده شده است.

ابزار دیگه‌ای که اونم رایگان هست و میشه روی ویندوز، لینوکس و مک نصب کنید، Pomodairo هستش، فقط برای نصب باید قبلش نرم‌افزار کم‌حجم Adobe Air را روی سیستم نصب کنید. این ابزار هم قابلیت‌هایی مثل تعریف وظیفه، تعیین وقفه و یا وظایف برنامه‌ریزی نشده را دارد. در ادامه محیط این برنامه نشان داده شده است.

هر دوی این برنامه‌ها که معرفی کردم، علاوه بر رایگان بودن، منبع باز هم هستن و این یعنی اگه برنامه‌نویسی یا کار با Adobe Air را بدانید، می‌تونید خودتان آنها را توسعه و به دلخواه تغییر دهید.

دانلود نرم‌افزار YAPA

دانلود نرم‌افزار Pomodairo

سیستم عامل اندروید

برای سیستم عامل اندروید برنامه‌های زیادی ارایه شده، من خودم از Goodtime Productivity و Pomodoro Smart Timer استفاده کردم. دلیلش هم سادگی و رایگان بودن اونهاست. همچنین روی تقریباً اکثر گوشی‌های موجود از اندروید 4 به بعد نصب میشه که این یعنی میتونید گوشی قدیمی که دیگه براتون کاربرد نداره رو به یک تایمر پومودورو تبدیل کنید. همچنین این برنامه‌ها اطلاعات خیلی عالی در مورد تعداد پومودوروها، ساعت‌هایی که بیشتر کار کردید و موارد دیگه‌ای رو بهتون میده.

 

دانلود Goodtime Productivity

 

دانلود Pomodoro Smart Timer از گوگل‌پلی

ابزارهای دیگری هم از جمله Focus Keeper و Focus To-Do: Pomodoro Timer برای سیستم‌عامل اندروید وجود دارد که میتوانید با توجه به نیاز یا سلیقه خودتان از اونها هم استفاده کنید.

سیستم عامل IOS (آیفون و آیپد)

برنامه‌های تکنیک پومودورو برای سیستم عامل IOS هم زیاد هست. خودم از Focus Keeper استفاده کردم. بنظرم این برنامه قابلیت‌های کاملی برای بکارگیری در جهت تکنیک پومودور دارد. در این برنامه بخشی بنام Chart قرار داده شده، که بصورت نموداری اطلاعات مربط به تعداد پومودورو در طی 14 روز اخیر را نشان می‌دهد و به کمک آن می‌توان وضعیت بهره‌وری خود را بررسی کنید. این برنامه دو نسخه رایگان و پولی دارد که تفاوت اصلی این‌دو نسخه در بخش تنظیمات این برنامه است. نسخه رایگان تقریباً بیشتر بخش‌های ضروری را شامل می‌شود. البته من خودم با یک گیفت کارت 2 دلاری اونو خریداری کردم چون بنظرم واقعاً ارزشش رو داره. در شکل‌های زیر محیط این برنامه نشان داده شده است.

دانلود Focus Keeper از Apple Store

برای IOS ابزارهای دیگری از جمله Focus To-Do و Pomodoro Focus Timer نیز وجود دارد که بسته به سلیقه و نظر شخصی‌تان می‌توانید از آنها استفاده کنید.

ابزارهای تحت وب

برای بکارگیری تکنیک پومودورو تعدادی ابزار آنلاین هم وجود دارد که بدون نیاز به نصب و فقط با وارد شدن به سایت مربوطه می‌توانید از زمان‌سنج پومودوروی آن استفاده کنید. مهمترین ابزار تحت وب، از طرف خالق این تکنیک می‌باشد و با وارد شدن به این آدرس می‌توانید از زمان‌سنج پومودوروی آن استفاده کنید.

ابزار تحت وب دیگری که می‌تواند استفاده کنید، Pomofocus.io هست که علاوه بر امکانات کاملی که داره، بخش گزارش پیشرفت و تعداد پومودوروهای انجام شده را هم شامل می‌شود.

همچنین برای زمان‌سنج پومودورو، افزونه گوگل کروم نیز وجود دارد که برای این منظور می‌توانید از افزونه‌ی Focus To-Do: Pomodoro Timer استفاده کنید. این ابزار هم امکانات عالی از جمله نمایش آماری را شامل می‌شود اما بعضی از بخش‌های اون پولی هست.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X