برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

ورزش‌های قابل انجام در ۵ دقیقه

ورزش و بهره‌وری

ورزش‌های محیط کار و مطالعه

بسیاری از پزشکان و اساتید بهره‌وری پیشنهاد داده‌اند که بعد از 20 دقیقه یا نیم‌ساعت کار مداوم حتما چند دقیقه استراحت و تحرک داشته باشید. یا اگر از تکنیک پومودورو استفاده می‌کنید، باید بعد از هر پومودورو (25 دقیقه) یا هر مجموعه پومودورو (4 پومودورو) از کار جدا شوید و برای افزایش بهره‌وری پیشنهاد شده است که پیاده‌روی کنید یا یکسری حرکات ورزشی را انجام دهید. بر همین اساس در این مطلب ورزش‌های کششی ساده که در محیط کار یا مطالعه و در طول استراحت می‌توانید انجام دهید را آورده‌ام.

در واقع بی‌تحرکی اثرات ناگواری بر سلامتی دارد و بطور چشم‌گیری خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، کمردرد، چاقی و افسردگی را افزایش می‌دهد. اما خبر خوب این است که کمی تحرک می‌تواند معجزه کند. در واقع افرادی که فقط کمی تحرک دارند و مرتب برای انجام کارهای جزئی، بلند می‌شوند به وضوح نسبت به سایرین وضعیت سلامت بهتری دارند. تنها 5 دقیقه فعالیت در ساعت، می‌تواند اثرات مخرب نشستن را خنثی کند. در نتیجه در این مطلب تصمیم گرفتم که مهمترین حرکات ورزشی مناسب برای محیط‌ کار یا مطالعه که می‌توان در طول 5 دقیقه انجام دارد، را براتون قرار بدم. این حرکات کششی، توسط منابع آموزشی مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین گروه پزشکی-ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای افرادی که شاغل هستن (در خانه یا محیط کار) پیشنهاد شده است.

چند توصیه کاربردی

  • حرکت را قسمتی از برنامه کاری روزانه خود کنید.
  • به صورت منظم و بعد از هر پومودورو (25 دقیقه) از کار جدا شوید.
  • در طول استراحت، بلند شوید یا کمی راه بروید یا اینکه عضلات خود را منقبض کنید یا کشش ملایمی انجام دهید.
  • زمانیکه با تلفن صحبت می‌کنید، بایستید یا بدنتان را حرکت دهید.
  • در حالت راه رفتن با دوست یا همکارتان صحبت کنید.

این حرکات ورزشی از سه بخش 5 دقیقه‌ای تهیه شده است که برای مشاهده‌ی هر بخش بر روی عنوان آن کلیک کنید:

بخش اول: برنامه ورزش گردن، شانه‌ها و سینه

بخش دوم: برنامه ورزش کمر، دست‌ها و پاها

بخش سوم: حرکات پیشرفته‌تر (این حرکات بعد از مهارت پیداکردن در حرکات قبلی و برای پیشرفت بیشتر و افزایش قدرت عضلات، پیشنهاد شده است)

 

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X