برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

اهداف روش پومودورو

روش پومودورو

دوستان، همانطورکه در مطالب قبلی بیان شد، روش پومودورو یکی از راهکارهای مناسب جهت چارچوب‌بندی زمان است که از طریق بکارگیری آن می‌توان در بازه‌های زمانی 25 دقیقه کار و 5 دقیقه استراحت، فعالیت‌های اولویت‌بندی شده در طول روز را انجام داد. در بکارگیری این روش اهداف شش‌گانه‌ای در نظر نظر گرفته شده که در ادامه مطلب این اهداف اصلی روش پومودورو بیان شده است.

اهداف روش پومودورو

در روش پومودورو، شش هدف درنظر گرفته شده است. بر اساس این اهداف یک رویکرد مرحله‌ای از نحوه بکارگیری این تکنیک ارایه می‌شود.  اهداف اصلی روش پومودورو به شرح زیر هستند:

  1. پیداکردن تعداد تلاش‌های لازم برای انجام یک فعالیت
  2. قطع‌کردن وقفه‌ها
  3. برآورد تلاش برای فعالیت‌ها
  4. موثرترکردن پومودورو
  5. راه‌اندازی یک برنامه زمانی
  6. تعیین هدف بهبود شخصی

در ادامه این بخش اهداف روش پومودورو مورد بررسی قرار می‌گیرند.

هدف اول (تعیین تعداد تلاش‌های لازم):

در این مرحله در شروع روز، کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را از برگه فهرست فعالیت انتخاب، آن‌ها را اولویت­‌بندی و سپس در برگه کارهای امروز یادداشت می‌کنید. سپس اولین فعالیت موجود در برگه کارهای امروز را شروع می‌کنید.

هدف دوم (قطع‌کردن وقفه‌ها:

در این مرحله، هدف اصلی قطع کردن وقفه‌های داخلی و خارجی است که می‌تواند باعث توقف پومودورو شود. وقفه‌های داخلی به حواس­‌پرتی­‌ها یا روش­‌های به تعویق انداختن کارها در حین انجام فعالیت گفته می‌شود. این دسته از وقفه‌­ها، به‌طورکلی ترس ما از عدم امکان به پایان رساندن کاری که در حال انجام آن هستیم را به روش و زمانی که می­‌خواهیم، پنهان می‌­کنند. وقفه‌های خارجی نیز از بیرون و یا از طریق افرادی که با آنها کار می‌کنید، بوجود می‌آید. در این قدم هدف اصلی شناسایی این وقفه‌ها و بکارگیری روش‌هایی برای کنار آمدن با آنها است، مثلاً این وقفه‌ها را در یک جای مشخص در برگه فعالیت یا کارهای امروز تحت عنوان کارهای “برنامه‌ریزی نشده و فوری” یادداشت کنیم، سپس در زمان مشخصی (بعد از اتمام پومودورو یا پایان روز یا یک روز مشخص) به آن رسیدگی کنیم.

هدف سوم (برآورد دقیق تعداد تلاش‌ها):

پس از تسلط بر تکنیک و دستیابی به دو هدف اول، می­توان برآورد کمی (تخمین) را شروع کنید. منظور از برآورد یا تخمین این هست که بیایم برآورد کنیم که مثلاٌ برای فلان کار بخصوص این تعداد پومدورو نیاز است و سعی کنیم در همان تعداد پومودورو اون کار رو به اتمام برسانیم. در واقع در اینجا هدف بلندمدت، پیش­‌بینی میزان تلاش موردنیاز برای یک فعالیت است.

هدف چهارم (موثرترکردن پومودورو):

در این مرحله تکنیک‌هایی به منظور توسعه بیشتر تکنیک پومودورو در نظر گرفته می‌شود. به اینصورت که بتوان ساختار پومودورو را طوری توسعه داد که از دقایق ابتدایی و انتهایی آن به منظور تکرار و مرور سریع کارهایی که انجام داده‌ایم، استفاده کنیم. مثلاً 3 یا 5 دقیقه انتهایی را به مرور پومودورو و کارهایی که در طول آن انجام داده‌ایم اختصاص داده بشه یا 3 تا 5 دقیقه ابتدایی رو به تکرار آنچه تا الان آموخته‌ایم یا انجام داده‌ایم در نظر گرفته بشه.

هدف پنجم (ایجاد برنامه زمانی):

این هدف اهمیت راه‌انداری یک برنامه‌زمانی را بیان می‌کند. اینکه هرگز نباید اهمیت تعریف و عمل به برنامه‌زمانی را دست‌کم گرفت، زیرا برنامه‌زمانی یک محدودیت تعیین می‌کند که این محدودیت انگیزه لازم را برای انجام دادن وظایف پیش‌روی در یک بازه زمانی مشخص را بوجود می‌آورد. همچنین وقت کار را از وقت آزاد جدا می‌کند تا در نتیجه بتوان بدون اضطراب هم فعالیت‌های کاری را انجام داد و هم از اوقات فراغت لذت برد.

هدف ششم (تعیین هدف بهبود شخصی):

در این مرحله، هدف بهبود شخصی خود را تعیین می‌کنید. در واقع اگر قصد بهبود در کار یا مطالعه را دارید باید اهدافی که دارید در طول زمان تغییر و یا بهبود داده شود. این تکنیک با توجه به سادگی و عدم پیچیدگی؛ در برابر تغییراتی که برای بهبود شخصی لازم است، انعطاف‌پذیری لازم را دارد. مثلاً برای فرایند ثبت و ره‌گیری کارهای انجام شده، می‌توانید هم از کاغذ و قلم استفاده کنید و هم در صورت نیاز از پایگاه داده، برنامه‌های مخصوص و یا ابزارهایی مانند Excel استفاده کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X