برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

چهار گام اصلی جهت حداکثر بهره‌گیری از زمان

مدیریت زمان Make time

 

«بهره گیری از زمان» چگونه عمل می­کند؟

در این مقاله قصد دارم خلاصه‌ای از کتاب Make Time یا بهره‌گیری از زمان رو خدمتتان بیان کنم. این کتاب توسط دو شخص بنام‌های Jake و JZ که از مهندسین شرکت گوگل نیز بودن، نوشته شده است. همانطورکه از از عنوان کتاب مشخصه در مورد راهکارهایی برای مدیریت زمان، برنامه‌ریزی و افزایش بهره‌وری است. از نظر نویسندگان کتاب بهره گیری از زمان شامل چهار مرحله است که هر روز تکرار می­شود. در ادامه نگاهی به این چهار مرحله می­اندازیم:

مرحلۀ اول، انتخاب یک هدف کانونی (Highlight) برای اولویت‌بندی روزتان است. سپس از تاکتیک­های خاصی برای حفظ تمرکز لیزر-مانند استفاده می­کنید. همچنین در طول روز، نیاز به روش‌های به منظور احیای انرژی (Energize) دارید تا بتوانید زمان و توجه خود را کنترل کنید. در نهایت و در پایان روز نظر خودتان را درباره روزی که گذرانده‌اید، منعکس می‌کنید (Reflect).

بیایید نگاه دقیق­تری به این چهار مرحله بیندازیم.

هدف کانونی: هر روز را با انتخاب یک هدف کانونی شروع کنید

اولین مرحله در بهره‌گیری از زمان‌‌تان، تصمیم گیری دربارۀ این است که برای چه کاری می­خواهید از زمان استفاده کنید. هر روز، یک فعالیت را در اولویت قرار داده و در تقویم خود آن را بنویسید. این می­تواند یک هدف مهم در محل کار باشد، مثل تکمیل یک ارائه. ممکن است یک کار خانگی را انتخاب کنید، مثل پختن غذا یا باغبانی. کار مهم شما آن چیزی است باید انجامش دهید ولی در مورد آن تعلل دارید. مثل بازی با کودکان یا مطالعۀ یک کتاب. این کار مهم می­تواند چند مرحله داشته باشد. برای مثال، تکمیل ارائه می­تواند شامل نوشتن نکات، تکمیل اسلایدها، نتیجه­گیری و انجام تمرین باشد. در این حالت با تنظیم ارائۀ نهایی به عنوان یک هدف کانونی، شما متعهد به تکمیل همۀ مراحل لازم برای آن خواهید شد.

البته، این هدف کانونی، تنها کاری نیست که هر روز انجام خواهید داد، بلکه اولویت شما را نشان می­دهد. اگر از خودتان بپرسید که «کار مهم امروز من چیست؟»، می­توانید تضمین کنید که روی کارهایی وقت می­گذارید که برایتان مهم هستند و کل روز را صرف پاسخ به اولویت­های دیگران نمی­کنید. وقتی یک کار مهم را انتخاب کردید، خودتان را در یک چهارچوب ذهنی مثبت و محافظت کننده قرار می­دهید.

لیزر: مقابله با حواس پرتی­‌ها برای بهره گیری از زمان و انجام هدف کانونی

حواس پرتی­هایی مثل ایمیل، رسانۀ اجتماعی و اخبار در همه جا هستند و هیچ وقت هم از بین نمی­روند. شما نمی­توانید در یک غار دور از ابزارهای الکترونیکی زندگی کنید و فناوری را به طور کامل کنار بگذارید. اما می­توانید روش­هایی را برای بهره گیری از فناوری و توقف این چرخه بکار گیرید. تغییرات ساده­ای مثل خارج شدن از برنامه­ یک رسانۀ اجتماعی یا در نظر گرفتن زمانی خاص برای رسانه‌های اجتماعی یا برای بررسی ایمیل­ها، می­تواند اثر بزرگی را به همراه داشته باشد. همچنین بهره‌گیری از تکنیک‌های چارچوب‌بندی زمان مثل تکنیک پومودورو نیز می‌تواند به افزایش تمرکزتان کمک کند.

احیای انرژی: استفاده از بدن برای شارژ ذهن

جهت دستیابی به تمرکز و زمان گذاشتن برای آنچه که مهم است، مغزتان به انرژی نیاز دارد، و این انرژی از طریق مراقبت از بدنتان بوجود می‌آید.

به این دلیل است که سومین مولفۀ استفاده از زمان «شارژ کردن باتری خود با نرمش، غذا، خواب، استراحت، و گپ و گفتگو ایجاد می‌شود». این کار آنقدرها که به نظر می­رسد دشوار نیست. پیش فرض­های سبک زندگی قرن بیست و یکم باعث شده که کمتر به فکر راهکارهای احیای انرژی باشیم. روش­های خیلی ساده­ای برای بهبود شرایط وجود دارد که معمولاً ما از آنها غافل می‌شویم.

احیای انرژی شامل تکنیک‌های مختلفی است که می­توانید آنها را انتخاب کنید، مثل چرت زدن، تمرین کردن، گفتگو با دوستان، خوردن غذاهای سالم و یا یاد گرفتن نحوۀ استفادۀ مفید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار.

انعکاس: تنظیم و بهبود سیستم‌تان

در نهایت، قبل از خواب باید به چند نکته بسیار ساده توجه کنید: شما دربارۀ تکنیک‌هایی که می­خواهید آنها را ادامه دهید و مواردی که باید اصلاح کنید یا کنار بگذارید، تصمیم خواهید گرفت. باید به سطح انرژی خود فکر کنید، این که زمانتان را صرف نکات مهم کنید، و چه کارهایی برایتان در طول روز لذت‌بخش هستند.

از این طریق و در طول زمان، شما یک سیستم روزانۀ خاص را برای خود ایجاد خواهید کرد که مطابق با عادت­ها و برنامه‌­های‌تان، ذهن و جسمتان و اهداف و اولویت­های خاص خودتان، خواهد بود و در نتیجه بهره‌گیری از زمان‌تان به بالاترین حد خود خواهد رسید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X