برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

آیا این ۷ عامل اصلی احیای انرژی و افزایش بهره‌وری را می‌شناسید؟

با توجه به ساعت‌های کاری مرسوم، ما در مرز کاهش بهره‌وری قرار داریم. در واقع در مطالعه‌ای که جمعی از مدیران آمریکایی انجام داده‌اند، مشخص شده است که تفاوت چندانی میان عملکرد کارمندانی که 80 ساعت در هفته کار می‌کنند با کسانی که کمتر از آنها کار می‌کنند، وجود ندارد. به عبارت دیگر افزایش ساعت کار لزوماً به افزایش بهره‌وری منجر نمی‌شود و اگر آنچنان کار کنیم که دچار خستگی مفرط شویم، داریم با انجام کارهای زیاد و خستگی فراوان، به اهداف کمتری می‌رسیم. این دقیقاً خلاف هدف بهره‌وری است که با کارهای کمتر به اهداف بیشتری برسیم. برای این منظور باید برداشت خود درباره زمان و انرژی را تغییر دهید. همواره این را درنظر داشته باشید که زمان ثابت است یعنی بیشتر از 24 ساعت در اختیار ندارید اما انرژی انعطاف‌پذیر است و با استراحت‌های منظم می‌توان آن‌را احیا نمود.

شاید بر این باور باشیم که با افزایش ساعات کاری می‌توانیم، بهره‌وری خود را بالا برده و کارهای بیشتری انجام دهیم در حالیکه دقیقاً برعکس می‌باشد و رابطه‌ای معکوس بین ساعات کاری و میزان بهره‌وری حاصل از انرژی‌تان وجود دارد. هر چقدر بیشتر کار کنید و کمتر استراحت نمایید، میزان بهره‌وری نیز کمتر و کمتر خواهد شد. به عبارتی  بعد از گذشت مدت زمانی که از انرژی شما کاسته می‌شود، رفته‌رفته بهره‌وری کاهش و به حدی می‌رسد که با صرف زمان بسیار زیادی به اهداف کمتری دست پیدا می‌کنید.

رابطه بهره‌وری با ساعات کاری

هفت عامل اصلی برای احیای انرژی

اما خوشبختانه، انرژی یک منبع تجدیدپذیر است که هفت عامل اصلی در احیای آن نقش دارند. در جدول زیر این هفت عامل نشان داده شده است. سعی کنید آنها را در ساعت‌های آخر روز یا آخر هفته یا هر زمانی که برای احیای انرژی مناسب‌تر است، قرار دهید. اگر در انجام دادن این کارها مشکل دارید که البته عجیب هم نیست، برای هر یک از این هفت عامل می‌توانید پرسش‌های کنار آن را از خود بپرسید. سعی کنید حتماً این منابع تجدید انرژی را در برنامه خود بگنجانید تا با افزایش انرژی، بتوانید بهره‌وری خود را افزایش دهید.

خواب هر شب چقدر می خواهید بخوابید؟ برای این مدت خواب چه زمانی باید به رختخواب بروید؟ در مورد چرت زدن چطور؟
تغذیه آیا رستوران وجود دارد که بخواهید برای صرف غذا به آنجا بروید و یا غذایی وجود دارد که بخواهید خودتان بپزید؟ می‌توانید این موارد را با فعالیت برقراری ارتباط در کنار هم قرار دهید
تحرک آیا می‌خواهید در زمان بیکاری ورزش کنید؟ آیا می‌خواهید ورزش متفاوتی را امتحان کنید؟
ارتباط در زمان بیکاری دوست دارید وقت خود را با چه کسی بگذرانید؟ چه فعالیت‌هایی برای تقویت ارتباط مفید هستند؟
سرگرمی دوست دارید چه بازی‌هایی را در زمانی بیکاری انجام دهید؟ سرگرمی بازی یا فیلم مورد علاقه شما چیست؟
تفکر چگونه انرژی ذهن و قلب خود را احیا می کنید؟ با خواندن کتاب؟ نوشتن خاطرات؟ پیاده‌روی؟ شرکت در مراسم دینی؟
فاصله‌گرفتن از کار چه کارهایی برای اطمینان از این فاصله لازم است؟ مثلاً گذاشتن گوشی در کشو میز، خارج شدن از برنامه‌های مرتبط با کار، صحبت نکردن، فکر نکردن یا نخواندن مطالب مرتبط با کار

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X