برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

هزینه‌های شخصی و حرفه‌ای اهمال‌کاری

اکثر ما می­‌دانیم که اهمال‌کاری، به­‌ویژه زمانی که به یک عادت تبدیل شود، امری بسیار ناپسند است. اما معمولاً به نحوه تأثیرگذاری آن بر زندگی خود فکر نمی­‌کنیم. همچنین میزان پیامدهای این کار را در نظر نمی‌­گیریم. بر همین اساس در این مطلب سعی شده است شماری از این هزینه‌های اهمال‌کاری که می‌تواند بر زندگی شخصی و حرفه‌ای تاثیرات منفی داشته باشد، بیان شود.

طبیعتاً می­‌دانید هر تصمیمی که در مورد نحوه گذراندن وقت خود می­‌گیرید، در بردارنده هزینه‌­ای است. برای مثال، فرض کنید می‌­توانید از بین این دو فعالیت یکی را انتخاب کنید: فعالیت الف و فعالیت ب.  شما نمی­توانید هر دو را انجام دهید. باید تنها یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در این سناریو، یک فعالیت، هزینه‌ی فعالیت دیگر می‌­شود. اگر فعالیت الف را انتخاب کنید، باید فعالیت ب را کنار بگذارید و اگر ب را انتخاب کنید دیگر قادر به انجام الف نخواهید بود.

در این انتخاب، آنچه اهمیت دارد، شناسایی و تشخیص فعالیت­‌هایی است که مکمل اهداف شما هستند. زیرا شما وقت کافی برای انجام همه کارها را ندارید.

اصل موجود درزمینهٔ اهمال­‌کاری را در نظر بگیرید. هر بار که کار را به بعد موکول می­‌کنید، درواقع انجام یک فعالیت را بر فعالیت دیگر ترجیح داده‌اید. مشکل اینجا است: مواردی که به تعویق می­‌اندازیم هرگز از بین نمی­‌روند. آن‌ها به تأخیر می‌افتند و باگذشت زمان توجه بیشتری را می­‌طلبند.

هزینه اهمال­‌کاری در زندگی شخصی

به تعویق انداختن کارها و اهمال‌کاری می‌­تواند در چهار زمینه مختلف، بر زندگی شخصی شما تأثیر منفی داشته باشد:

  1. روابط
  2. امور مالی
  3. سلامتی
  4. فرصت­های ازدست‌رفته

در زیر چند نمونه از هزینه‌های اهمال‌کاری برای هر یک از این موارد بیان‌شده است.

تأثیر اهمال‌کاری بر روابط  

فرض کنید شما و همسرتان بر سر موضوعی اختلاف عمده‌­ای دارید که همچنان حل­‌نشده باقی‌مانده است. این را می­‌دانید که این مسائل تنها با یک گفتگوی جدی و احتمالاً دشوار حل می‌­شود. به تعویق انداختن این گفتگو فقط منجر به افزایش دلخوری و فاصله عاطفی می‌شود.

یا فرض کنید تماس با دوستان خود جهت قرار گذاشتن برای دورهمی بعدی را به تأخیر می­‌اندازید. این کار ممکن است منجر به این شود که شما فرصت گذراندن اوقاتی خوش با آن‌ها را از دست دهید.

یا فرض کنید که خرید بلیت برای یک مسابقه ورزشی پیش رو برای خود و فرزندان‌تان را به تعویق می­‌اندازید. تمام بلیت‌های این مسابقه به فروش می‌­رسد و باعث ناامیدی و حسرت قابل­ توجه خانواده می‌شوید.

امور مالی شما

فرض کنید پرداخت اقساط را به تأخیر می­‌اندازید. اگر دیر آن‌ها را پرداخت کنید، جریمه دیرکرد از شما دریافت می­‌شود. همچنین وضعیت اعتباری خود را به خطر می­‌اندازید.

فرض کنید که ثبت مالیات خود را تا آخرین لحظه ممکن به تعویق می­‌اندازید. بعد، یک کار فوری و ضروری را به دلیل نپرداختن مالیات، ازدست می‌دهید. در کنار آن ملزم به پرداخت هزینه‌­های دیرکرد و جریمه عدم پرداخت می­‌شوید. حتی ممکن است ملزم به انجام کارهای ممیزی شوید.

فرض کنید تصمیمات مربوط به سرمایه­‌گذاری را به تعویق می‌­اندازید. اگر سرمایه­‌گذاری‌­های فعلی شما اشتباه باشد، انجام این کار می­‌تواند زیان هنگفتی را به دنبال داشته باشد.

فرض کنید که کنار گذاشتن پول برای دوران بازنشستگی خود را به تأخیر می‌­اندازید. ممکن است در 65 سالگی متوجه شوید که بودجه موردنیاز برای بازنشستگی را ندارید.

سلامتی شما

به تعویق انداختن کار حتی می‌­تواند منجر به خطراتی برای سلامتی گردد. برای مثال، فرض کنید زمانی که احساس بیماری می­‌کنید، مراجعه به پزشک را به تعویق می‌­اندازید. اگر خوش ­شانس باشید، سیستم ایمنی بدن شما به­ تنهایی مشکل را برطرف می­‌کند. اما امکان دارد این احساس ناشی از یک بیماری جدی باشد که به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشید. به تعویق انداختن مراجعه به پزشک می‌­تواند پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد.

فرض کنید انجام فعالیت­‌های ورزشی را به تعویق می­‌اندازید. به خود می‌گویید که ب ه­زودی یک برنامه ورزشی روزانه را شروع خواهید کرد، اما خود را متعهد به انجام این کار نمی‌کنید. درنتیجه ماه­‌ها می­گذرد، بدون اینکه اقدامی در این زمینه انجام دهید و بدین ترتیب این اقدام شما می‌تواند زمینه‌­ساز مشکلاتی جسمی مختلفی از جمله آتروفی عضلات، افزایش چربی بدن و یا حتی افت کارایی قلبی شود.

فرض کنید در دهه چهل زندگی هستید و کولونوسکوپی را به تأخیر می­‌اندازید. خود را در معرض خطر گسترش سرطان روده بزرگ قرار می‌دهید که به ­آرامی رشد می­‌کند و در صورت تشخیص زودهنگام با موفقیت درمان می‌­شود.

یا فرض کنید که همه کارهای خود را تا حدی به تعویق می­‌اندازید که با نزدیک شدن به موعد سررسید کارها فشار بسیاری به شما وارد می­‌شود و همه کارها روی‌هم جمع شده است. استرس حاصل از این اهمال‌کاری می‌­تواند بر بدن، ذهن و رفتار شما تأثیر منفی بگذارد.

فرصت‌­های ازدست‌رفته

به لطف علاقه به تعویق انداختن کارها، هرروز فرصت­‌ها را از دست می­‌دهید. برای مثال، آخرین باری که رزرو یا انجام دادن یک کار مهم را به تعویق انداختید و مدت زیادی منتظر ماندید را به خاطر بیاورید.

آیا تابه‌حال منتظر خرید بلیت قطار یا هواپیما بوده‌­اید تا متوجه شوید که قیمت‌­ها لحظه‌به‌لحظه و  به‌­طور قابل­ توجهی افزایش می­یابد؟ یا بدتر از آن، تمام صندلی‌ها پرشده و شما مجبور هستید به این امید که در آخرین لحظه کسی سفر خود را لغو کند، در حالت آماده ­باش منتظر بمانید.

فرض کنید رزرو اتاق در هتل مورد­علاقه برای تعطیلات را به تأخیر می‌اندازید. در واقع تصور می­‌کنید که وقت زیادی برای این کاردارید، اما در کمال تأسف متوجه می­‌شوید که تمام اتاق­های هتل قبلاً رزرو شده است.

فرض کنید خانه شما نیاز به تعمیر دارد و یک پیمانکار یا استادکار معتبر به دلیل کساد بودن بازار کار در آن زمان، تخفیف خوبی به شما می­‌دهد. اما انجام کار را به تعویق می‌­اندازید و بعداً متوجه می­‌شوید که دیگر چنین تخفیفی در کار نیست.

هزینه تعلل در زندگی حرفه‌­ای شما

تأخیر در انجام کار می­‌تواند به طرق مختلف زندگی حرفه­‌ای شمارا تحت تأثیر قرار دهد.

برای مثال، فرض کنید از یک موقعیت شغلی آینده‌دار که کاملاً برای آن واجد شرایط هستید، مطلع می‌­شوید. اما برای ارسال رزومه خود تعلل زیادی می­‌کنید. درنتیجه، قبل از اینکه فرصتی جهت مصاحبه برای آن شغل پیدا کنید، فرد دیگری این شغل را می‌­گیرد.

فرض کنید در یک کمپین بازاریابی هستید و پیگیری‌ها را به تأخیر می‌­اندازید، زیرا می­‌توانید فردا یا روز بعد بدون هیچ­‌گونه ضرر و زیانی با مشتریان بالقوه تماس بگیرید. اما این مشتریان خیلی زود سرد می‌­شوند و اشتیاق خود را برای خرید از دست می‌­دهند و کمتر پذیرای پیشنهاد‌های شما خواهند بود. یا بدتر از آن، وقتی خبری از شما نشود، از یک رقیب دیگر خرید خواهند کرد. این امر، به فروش کمتر و کاهش سود شما تبدیل می­‌شود.

فرض کنید شما مسئولیت تهیه تعدادی گزارش مهم برای رئیس خود را بر عهده‌دارید و مرتباً این کار را به تعویق می­‌اندازید و مجبور می­‌شوید که در آخرین لحظه به تلاش و تقلا بیافتید. این عادت می‌­تواند منجر به ارائه دیرهنگام گزارش‌­ها یا انتقال اطلاعات نادرستی شود که حاصل خطاهای قابل ­اجتناب بوده است. به‌احتمال‌زیاد هیچ‌یک از سناریوها حاصل بررسی عملکرد سه ­ماهه شما را به‌خوبی منعکس نخواهد کرد و این می‌تواند به آینده شغلی شما لطمه بزند.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X