برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

تعادل در زندگی کاری: بررسی نتایج ۱۸۵ میلیون ساعت کاری افراد شاغل

با افزایش قدرت ارتباطات و اینکه می‌توان وظایف کاری خود را از طریق دستگاه‌های ارتباطی در جیب جای داد، تعجب ندارد که بسیاری از افراد با نبود یک تعادل در زندگی کاری و شخصی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس یک نظرسنجی که توسط مدرسه کسب‌و‌کار هاروارد انجام‌شده است، 94 درصد از خبره‌های صنعت، بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کنند.  درحالی‌که برخی از آن‌ها ادعا دارند که ساعات بیشتری برای کار لازم است، مطالعات پشت سر هم نشان می‌دهد، وقتی‌که تعادل زندگی کاری از بین برود، بر روی سایر بخش‌های زندگی نیز تأثیر می‌گذارد.

بر همین اساس شرکت RescueTime که در زمینه برنامه‌های ردیابی زمان کار می‌کند. در سال 2019 یک بررسی جامع بر روی‌داده‌های جمع‌آوری‌شده از 185 میلیون ساعت کاری، کاربران خود انجام داده است که از برنامه این شرکت در کامپیوترشان استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب به بررسی نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است، این اطلاعات مربوط به سال 2019 است و قطعاً در این دو سال اخیر و با توجه به همه‌گیری کرونا این آمارها رشد بیشتری نیز داشته‌ است.

نکات کلیدی حاصل از این تحقیق

  • افراد شاغل به‌طور متوسط تنها 2 ساعت و 48 دقیقه در روز بصورت مؤثر از کامپیوتر استفاده می‌کنند.
  • 21 درصد از ساعات کاری؛ صرف سرگرمی، اخبار و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.
  • 28٪ از افراد شاغل روز خود را قبل از ساعت 8:30 صبح (و 5٪ قبل از ساعت 7 صبح شروع می‌کنند)
  • 40 درصد از افراد بعد از ساعت 10 شب از رایانه خود استفاده می‌کنند.
  • 26 درصد از کارها خارج از ساعات کاری عادی انجام می‌شود.
  • افراد شاغل به‌طور متوسط 89 روز از سال برای حداقل یک ساعت، خارج از وقت اداری کار می‌کنند. (و در 50٪ از تمام‌روزهای آخر هفته)
  • ایمیل و پیام‌رسان‌ها را به‌طور متوسط هر 6 دقیقه چک می‌کنیم.
  • 1 درصد از روز صرف چندوظیفگی غیر سودمند با ابزارهای ارتباطی می‌شود.

سطح بالای تعادل زندگی کاری: افراد چقدر در هفته کار می‌کنند؟

بر اساس یک مطالعه که در سال 2014 انجام شده است، آمریکایی‌ها به‌طور متوسط 47 ساعت در هفته کار می‌کنند که یکی از بالاترین اعداد در جهان است. اما این زمان چگونه سپری می‌شود؟

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که افراد شاغل در کارهای دانش‌محور به‌طور متوسط فقط کمی بیش از 5 ساعت در روز را صرف کار با رایانه می‌کنند. البته این 5 ساعت شامل زمان صرف شده در جلسات، تماس‌ها یا چک کردن ایمیل و پیام‌رسان‌ها در دستگاه تلفن همراه نمی‌باشد. (که طبق مطالعات مختلف می‌تواند بین 50 تا 100 درصد زمان بیشتری را به روز کاری شما اضافه کند).

میانگین توزیع ساعات کاری در هفته

5 ساعت زمان با رایانه ممکن است مشکل به نظر نرسد. اما متأسفانه، این 5 ساعت  هم کاملاً پربازده نیست.

درواقع این افراد به‌طور متوسط فقط 2.8 ساعت در روز را صرف کارهای پربازده می‌کنند.

با نگاهی به نحوه گذراندن وقت افراد در سال 2018، متوجه می‌شویم که افراد دانش-محور به‌طور متوسط فقط 2 ساعت و 48 دقیقه در روز برای کارهای پربازده (یا 14 ساعت و 8 دقیقه در هفته) وقت دارند.

میانگین توزیع ساعات کاری در هفته

بقیه روز به فعالیت‌های خنثی (1 ساعت و 6 دقیقه) و فعالیت‌های حواس‌پرتی (1 ساعت و 12 دقیقه) می‌گذرد. درواقع، به‌طور متوسط 21 درصد از روز کاری صرف سرگرمی، اخبار و رسانه‌های اجتماعی می‌شود.

اگر کنجکاوتر هستید، میانگین تفکیک زمان صرف شده در سال 2018 به شرح زیر است:

  • 1 ساعت برای ارتباطات و برنامه‌ریزی
  • 36 دقیقه برای کارهای مرتبط به کسب‌وکار
  • 36 دقیقه طراحی و نوشتن
  • 42 دقیقه توسعه نرم افزار
  • 24 دقیقه مطالعه و یادگیری
  • 30 دقیقه کارهای سودمند
  • 12 دقیقه در سایت‌های خبری
  • 18 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی
  • 30 دقیقه سرگرمی

این زمان‌ها چگونه سپری می‌شوند: یک روز «متوسط» چگونه به نظر می‌رسد؟

با عمیق‌تر شدن در نحوه گذراندن وقت توسط افراد شاغل، چند آمار شاخص وجود دارد.

ابتدا، ببینیم افراد بیشتر در چه زمانی روز خود را شروع می‌کنند. این داده‌ها بر اساس زمانی  است که این افراد شروع به استفاده از کامپیوتر خود کرده‌اند.

بر همین اساس، افراد به‌طور متوسط از ساعت 9:30 صبح شروع به استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی خود می‌کنند، همچنین 28 درصد از آن‌ها قبل از ساعت 8:30 صبح و 5 درصد نیز قبل از ساعت 7 صبح، روز خود را با استفاده از دستگاه‌های کامپیوتر شروع می‌کنند.

بااین‌حال، وقتی این را بر اساس نقش شغلی تقسیم می‌کنیم، چند تغییر ظاهر می‌شود. اول اینکه، افرادی که در بخش پشتیبانی کار می‌کنند، روز را زودتر شروع می‌کنند (نزدیک به ساعت 8:30 صبح)، درحالی‌که طراحان و دانش‌آموزان آخرین میانگین زمان شروع (حدود 9:40 صبح) رادارند.

40 درصد از مردم بعد از ساعت 10 شب از رایانه خود استفاده می‌کنند

و در مورد زمان پایان روز چطور؟ نگاهی به میانگین زمانی که افراد استفاده از دستگاه‌های دیجیتال خود را متوقف می‌کنند، تصویری از ناتوانی ما در قطع ارتباط را نشان می‌دهد.

درحالی‌که تعداد زیادی از آنها روز خود رابین ساعت 5 تا 6 بعدازظهر به پایان می‌رسانند، تقریباً 40 درصد به استفاده از دستگاه‌های خود بعد از ساعت 10 شب ادامه می‌دهند. (توجه: این زمان صرفاً روی رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها صرف می‌شود. نه تلفن‌های همراه.)

درحالی‌که نمی‌توان به‌طورقطع گفت که این زمان صرف کار می‌شود، اما این نشان می‌دهد که دستگاه‌های دیجیتالی چقدر زندگی ما را تسخیر کرده‌اند – در برخی موارد، بیش از 12 ساعت در زندگی ما حضور دارند.

فرسودگی شغلی و کار بیش‌ازحد: 26 درصد از کارمان را با خود به خانه می‌بریم

طولانی‌تر شدن زمان استفاده از رایانه و کاهش زمان‌های پربازده؛ به این معنی است که مجبور هستیم زودتر کار را شروع و دیرتر به پایان برسانیم و حتی آخر هفته‌ها هم کارکنیم. طبق یک مطالعه، 33 درصد از کارمندان حقوق‌بگیر بیان دارند که در آخر هفته هم کار می‌کنند.

با توجه به داده‌های موجود؛ متوجه شدیم که به‌طور متوسط، 74 درصد از کار در ساعات عادی (اداری) انجام می‌شود و  بیش از یک‌چهارم از کار را با خود به خانه می‌بریم.

برای 26 درصد از کارهایی که خارج از ساعات کاری انجام شده است، 71 درصد قبل یا بعد از کار (بیشتر بعد از کار) انجام می‌شود، درحالی‌که 29 درصد در آخر هفته‌ها بوده است.

این وظایف خارج از ساعت کاری به چه صورت انجام می‌شود؟

با نگاهی به داده‌های یک سال کامل، متوجه شدیم که افراد به‌طور متوسط در 89 روز از سال حداقل 1 ساعت کارِ خارج از ساعات کاری انجام داده‌اند. همچنین حداقل برای 41 روز، 2 ساعت اضافه‌کاری  و  برای 20 روز، 3 ساعت  اضافه‌کاری داشته‌اند.

حتی بدتر از آن، 28 مورد از آن‌ها در تعطیلات آخر هفته بوده است، به این معنی که به‌طور متوسط، ما در نصف آخر هفته‌ها  یک ساعت یا بیشتر کار می‌کنیم.

بزرگ‌ترین تهدیدها برای تعادل زندگی کاری: چه چیزی مانع انجام کارها می‌شود؟

حواس‌پرتی‌های محل کار، اتلاف وقت و صرفاً ناکارآمد بودن در موقع کار، همگی این احتمال را افزایش می‌دهند که تعادل زندگی کاری را از دست بدهیم و درنهایت خارج از ساعات کاری به کار کردن ادامه دهیم.

طبق بررسی‌های انجام شده، برخی از اتلاف‌کنندگان وقت در ادامه آورده شده‌اند:

سربار ارتباطی: ما هر 6 دقیقه ایمیل و پیام‌رسان‌ها را بررسی می‌کنیم

اگر از افراد بپرسید که بیشتر وقت خود را در طول روز به چه صورت می‌گذرانند، اکثر آن‌ها به ایمیل، پیام‌رسان‌ها و سایر ابزارهای ارتباطی اشاره خواهند کرد.

وقتی به مدت‌زمان ارتباطات در شغل‌های مختلف نگاه کردیم، متوجه شدیم که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به‌طور متوسط 21 درصد از روز خود را صرف ارتباطات می‌کنند. درحالی‌که مدیران اجرایی و مدیران توایدی، بیش از 37 درصد زمان خود را صرف ارتباطات می‌کنند!

بااین‌حال، این فقط زمان صرف شده برای ارتباطات نیست که توانایی ما را برای تمرکز از بین می‌برد. ادامه‌‌دار بودن استفاده از این ابزارها باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود.

در تجزیه‌وتحلیل‌ها، متوجه شدیم که افراد دانش‌محور به‌طور متوسط هر 6 دقیقه ایمیل و پیام‌رسان خود را چک می‌کنند (35.5٪ چک در هر 3 دقیقه یا کمتر).

چندوظیفگی: 40 درصد از افراد شاغل در کارهای دانش‌محور هرگز بیش از 30 دقیقه زمان برای تمرکز کامل ندارند.

بسیاری از ما روزهای خود را با پرش از یک کار به کار دیگر یا تلاش برای جبران زمان ازدست‌رفته با انجام چندوظیفگی، طی می‌کنیم. (به‌طور متوسط، روزانه از 56 برنامه و وب‌سایت مختلف بازدید می‌کنیم و نزدیک به 300 بار بین آن‌ها جابه‌جا می‌شویم.)

به‌روشنی ثابت‌شده است که انجام چند کار برای همه افراد جامعه به‌جز 1-2٪ از جمعیت، غیرممکن است. و اینکه برای انجام بهترین کار، به زمان طولانی و متمرکز،  نیاز است. بااین‌حال، طبق بررسی‌های انجام شده، 40٪ از افراد شاغل در کارهای دانش‌محور، هرگز بیش از 30 دقیقه زمان متمرکز در یک روز کاری ندارند.

با نگاهی به چندوظیفگی مرتبط با ابزارهای ارتباطی، اکثر افراد به‌طور متوسط 40.1 درصد از زمان خود در طول روز کاری را صرف چندوظیفگی می‌کنند.

به‌عبارت‌دیگر، تقریباً نیمی از زمانی که هرروز صرف کارهای سازنده می‌کنید (اعم از نوشتن، توسعه نرم‌افزار یا طراحی)، صرف چندوظیفگی با ایمیل و پیام‌رسان‌ها می‌شود.

عوامل حواس‌پرتی: در طول ساعات کاری، 21 درصد از زمان کار با کامپیوتر، صرف بازدید سایت‌هایی می‌شود که باعث حواس‌پرتی می‌گردند.

محل کار پر از حواس‌پرتی است. اما همکاران، جلسات کاری یا ایمیل از بدترین آن‌ها نیستند. این تمایل ما به فعالیت‌های پرت‌کننده حواس و کارهای غیر مؤثر است که باعث حواس‌پرتی بیشتر می‌شود.

همان‌طور که بیان شد، در طول ساعات کاری، 21 درصد از زمان ما صرف سرگرمی، اخبار و رسانه‌های اجتماعی می‌شود.

بیشترین وب‌سایت‌هایی که برای جلوگیری از حواس‌پرتی، بلوک (مسدود) شده‌اند به شرح زیر است:

  • یوتیوب: 163 هزار بلوک (در 15.2 درصد از حالت بلوک خارج‌شده است)
  • فیس بوک: 125 هزار بلوک (در 12 درصد از حالت بلوک خارج‌شده است)
  • ردیت: 47‌هزار بلوک (در 2.7 درصد مواقع از حالت بلوک خارج‌شده است)
  • توییتر: 44 هزار بلوک (در 16 درصد از حالت بلوک خارج‌شده است)
  • آمازون: 17 هزار بلوک (در 31 درصد از حالت بلوک خارج‌شده است)

در برابر بعضی از حواس‌پرتی‌ها نمی‌توان مقاومت کرد. به‌عنوان‌مثال هرچند سایتی مثل نتفلیکس جزء بیشترین سایت‌های بلوک شده نمی‌باشد اما داده‌ها نشان می‌دهند که کاربران در بیشتر از 50 درصد مواقع آن را از حالت بلوک خارج کرده‌اند.

اغلب تعادل زندگی کاری مورد تعارض قرار می‌گیرد، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن محافظت کرد.

تعادل زندگی کاری برای هرکسی معنی متفاوتی دارد. اما پس از بررسی داده‌های 185 میلیون ساعت کاری، فکر می‌کنم بتوان قبول کرد که مرز بین کار و «سایر موارد» به‌طور فزاینده‌ای مبهم شده است.

هرروز کمتر ازآنچه فکر می‌کنیم، زمان‌داریم. درنتیجه برای انجام کار تا دیروقت، عصرها و آخر هفته‌ها کار می‌کنیم. اما لازم نیست این‌گونه باشد.

آگاهی از نحوه کار و درک ارزش‌هایی که از تعادل بین کار وزندگی حمایت می‌کنند، ضروری است.

هر چه بیشتر بتوانیم مرزهای مناسبی برای روز کاری خود تعیین و به آن پایبند بمانیم و همچنین با حواس‌پرتی‌ها، چندوظیفگی زیاد و بار بیش‌ازحد ارتباطی که زمان بهره‌وری را از بین می‌برد، مقابله کنیم؛ بهتر می‌توانیم به تعادل در زندگی برسیم، سالم‌تر و شادتر بمانیم  و کار بیشتری انجام دهیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X