برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

چهار قلمرو بهره‌وری

در کتاب مجالی برای تمرکز به نویسندگی آقای مایکل هیت، مفهومی تحت عنوان قطب‌نمای آزادی بیان شده است. این قطب‌نما با توجه به کارایی و اشتیاق یک فرد به کارهای در حال انجام، می­تواند وضعیت یا موقعیتی که وی در آن قرار دارد را مشخص کند. این چهار قلمرو بهره‌وری، تحت عنوان قلمرو جان­‌کندن، قلمرو بی­‌علاقگی، قلمرو حواس­‌پرتی و قلمرو مطلوبیت درنظر گرفته شده است. در نمودار زیر این قلمروها نشان داده شده است.

قلمرو بهره وری

در واقع مختصاتی را در نظر بگیرید که محور x کارآیی و محور y اشتیاق است. این دو معیار به شما کمک می­کنند چهار قلمرو بهره‌وری را که در حالت عادی در آن حضور دارید شناسایی کنید. قبل از اتمام کار، متوجه می­‌شوید که چرا برخی کارها روز شما را می­‌سازند و برخی دیگر شما را متوقف می‌­کنند. در ادامه این چهار قلمرو بهره‌وری، از بدترین به بهترین بررسی شده است.

با قلمرویی شروع می­کنیم که همه از آن تنفر داریم.

قلمرو 4: قلمرو جان کندن

قلمرو جان کندن کارهایی را دربرمی­گیرد که در انجام دادن آنها اصلاً اشتیاق و کارآیی ندارید، اساساً از آنها متنفرید و هیچ مهارتی در انجام‌شان ندارید. این بدترین نوع کار برای شماست و مثل آسیاب خردتان می­کند.

قلمرو 3: قلمرو بی­‌علاقگی

 قلمرو بی­‌علاقگی متشکل از کارهایی است که در انجامشان کارآیی دارید، اما اشتیاقی به آنها ندارید. شما قطعاً می‌­توانید این کارها را بخوبی انجام دهید، اما انجام دادن آنها باعث تخلیه انرژی شما می­‌شود. چرا؟ چون در انجام دادن آنها هیچ اشتیاقی احساس نمی­کنید. صراحتاً باید گفت که اهمیتی به آنها نمی‌­دهید و به همین دلیل برای شما خسته­ کننده‌­اند. اکثر ما تلاش می­‌کنیم از قلمرو جان کندن اجتناب کنیم، اما به سادگی در تله قلمرو بی‌­علاقگی می‌­افتیم، زیرا در انجام این­‌گونه کارها تبحر داریم.

قلمرو 2: قلمرو حواس­پرتی

 در این قلمرو، زندگی قابل تحمل­‌تر است. قلمرو حواس­‌پرتی شامل کارهایی است که برای انجام دادن آنها اشتیاق دارید، اما کارآیی شما در انجامشان کم است. این فعالیت‌­ها شما را خسته نمی­‌کنند، بلکه از انجام دادن آنها لذت می‌­برید. اما اگر مراقب نباشید، ممکن است زمان شما را به شدت هدر دهند. در اینجا مشکل اصلی بی­‌مهارتی شما در انجام دادن آن کارهاست و همین مسئله باعث می‌­شود در این حوزه‌­ها اثرگذاری کمی داشته باشید.

مشکل قلمرو حواس‌­پرتی اینجاست: اشتیاق باعث می‌­شود متوجه بی­‌مهارتی در انجام دادن این کارها نشوید. البته این فقط شما هستید که از این مسئله بی‌­خبرید، زیرا دیگران می‌­توانند به راحتی نتیجه‌ی کار شما را ارزیابی کنند. این یعنی شاید ما آخرین نفری باشیم که می­‌فهمیم برای انجام دادن کاری معمولی که از آن لذت برده‌­ایم، زمان زیادی را صرف کرده ایم.

قلمرو 1 : قلمرو مطلوبیت

قلمرو مطلوبیت، فصل مشترک اشتیاق و کارآیی است و در این نقطه شما استعداد و توانایی منحصر به فرد خود را به کار می­‌گیرید تا در کسب و کار، خانواده، جامعه و شاید در جهان اثرگذار باشید. چنانچه مقصد شما آزادی باشد، در همین قلمرو آن را تجربه خواهید کرد. کار در قلمرو مطلوبیت تاثیر بسیاری در بهره‌­وری دارد. با استفاده از این قلمرو می‌­توان در زندگی و کار به پیروزی و موفقیت­‌هایی دست یافت، زیرا در کمترین زمان کارهای مهمی انجام می­‌دهید و در عین حال برای سایر بخش‌­های زندگی خود نیز همچون خانواده و دوستان، زمان اضافی دارید.

قلمرو X : قلمرو پیشرفت. قلمرو پنجمی وجود دارد که مکانش بین این چهار قلمرو ثابت نیست. به آن قلمرو پیشرفت گفته می‌شود. شما می­‌توانید با استفاده از این قلمرو کارهایی را که بیرون از قلمرو مطلوبیت هستند را بسنجید و خود را به این قلمرو نزدیک­تر کنید. شاید شما کارآیی فراوانی داشته باشید، در مقابل، اشتیاق‌تان کم باشد و دوست داشته باشید اشتیاق خود را بالا ببرید. با اینکه اشتیاق بالایی داشته باشید، اما کارآیی‌­تان کم استو مایل باشید مهارت خود را افزایش دهید. این پیشرفت مهم است، زیرا تجربه ما بر اشتیاق و کارآیی تاثیرگذار است.

ما از بدو تولد انسان­‌هایی مشتاق یا بامهارت نیستیم. ما کار خود را با کنجکاوی، علاقه و احتمالاً کمی استعداد شروع می­‌کنیم. زمان و تمرین در نحوه انجام دادن کارها موثر است. به عبارت دیگر، اشتیاق و کارآیی نتیجه­‌ رشد شخصی یا حرفه‌­ای هستند. اگر بخواهیم در کاری به مهارت و اشتیاق کافی دست یابیم، باید ذهن خود را درباره آن باز نگه داریم.

قطب‌نمای آزادی

با در نظرگرفتن درجه‌های مختلف برای اشتیاق و کارآیی، یک قطب‌نما درست می‌شود، که آن را قطب‌نمای آزادی می‌نامیم. در واقع هر قدر تلاش‌های شما بیشتر در جهت شمال باشد، یعنی به سمت کارهای مطلوبِ شما، بهره‌وری افزایش خواهد یافت.

قطب نمای آزادی

در این قطب‌نما با تغیر مکان، میزان کارایی و اشتیاق تغییر می‌کند و در قلمرو مطلوبیت به حداکثر خود می‌رسد. در اینجا قلمرو 1 یعنی قلمرو مطلوبیت، شمال حقیقی بهره‌وری شما است. در واقع، این جهتی است که می‌خواهید به سمت آن بروید. این قطب‌نما می‌تواند مانند یک قطب‌نمای جهت‌یابی واقعی زندگی شما را از سرگردانی نجات دهد. قطب‌نمای آزادی، می‌تواند شما را از جنگل بی‌معنایی و کارهای بی‌حاصل به سمت رهایی هدایت کند. پس بهره‌وری واقعی، یعنی انجام دادن بیشتر کارهای قلمرو مطلوبیت و انجام دادن کمتر سایر کارها.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X