برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

شش ترفند ساده برای تقویت و بازیابی قدرت اراده

اکثر افراد بالاخره چیزهایی دارند که دوست دارند تغییراتی در آنها به وجود آورند. میل به پیشرفت ذاتی و بهبود شخصی چیزی است که در DNA  ما وجود دارد. متأسفانه، زمانیکه موقع تغییر فرا میرسد، ترک عادت های قدیمی خیلی سخت است، و بنظر میرسد در این راه بیشتر شکست می خوریم تا اینکه موفق شویم. برای چیزهایی که درگیرشان هستیم، نیز بنظر میرسد که قدرت اراده‌مان به اندازه کافی موثر نیست. چه کاری از دستمان برمی‌اید تا در این مورد انجام دهیم؟ آیا ما به این محکومیم که به همان رفتارهای گذشته‌مان ادامه بدهیم. آیا واقعاً می توانیم قدرت اراده‌ را افزایش بخشیم، و تغییرات مثبت ماندگاری در زندگی ایجاد کنیم؟ پاسخ بله است! اراده مانند عضله است و با استفاده منظم قوی‌تر خواهد شد.

اگر برایمان اهمیت دارد، راهی برای انجام دادنش پیدا می‌کنیم. اگر نه، بهانه ای برای انجام ندادنش خواهیم یافت. در واقع ما برای همیشه محدود به عادت های بدمان نیستیم، و اینکه می توانیم خودمان را تغییر دهیم، و قدرت اراده مان را در این فرآیند افزایش بخشیم.

پس چطور آنرا به سرانجام برسانیم؟ برای این منظور چکار می‌توان انجام داد؟ چگونه از اراده حداکثر بهره را ببریم و از آن به نغع خود استفاده کنید؟

در ادامه شش ترفند ساده را در مورد اراده را مظالعه نمایید…

1- قند خون خود را ثابت نگه دارید

نتایج حاصل از تحقیقات یک دانشجوی دکترای حرفه­ای بنام Baumeister که در قالب یک مقاله به چاپ رسیده، بیانگر آن است که مصرف غذاهای بخصوصی می­تواند قدرت خود-کنترلی (اراده) را تقویت کند. بر این  اساس ثابت شده فعالیت­هایی که به اراده مربوط می­شود از ذخایر گلوکز استفاده می­کنند و باعث تمام شدن سریع این ذخایر می­شود. در نتیجه  نیاز است که گلوکز بیشتر مصرف نمایید تا به مغزتان سوخت­رسانی شود و به عبارتی اراده­ به کمک آن قویتر شود. از اینجا می­تواند نسخه کامل این مقاله را مطالعه نمایید.

حال چطور ذخایر گلوکز خود را بالا ببرید؟

برای این منظور بهتر است که وعده­­های غذایی‌تان سرشار از مواد پروتئینی با کیفیت و چربی‌های سالم باشد. این مواد غذایی کمک می‌کنند تا در طول روز سیر بمانید. در این بین، تا جای ممکن از خوردن تنقلات و مواد قندی پرهیز کنید.

همچنین به استراحت کردن نیاز دارید! وقتی خسته هستید، مغز شما مانند وضعیت خواب‌آلودگی عمل می‌کند. هر چه خسته­تر باشید، بدن‌تان گلوکز را بطور ناکارآمدتری مصرف می‌کند. وقتی خوب استراحت کنید، بدنتان از گلوکز بطور موثر‌تری استفاده می‌کند، در نتیجه هنگام نیاز به قدرت اراده، گلوکز بیشتری در دسترس خواهد بود.

2- زیاد از خودتان کار نکشید

جامعه ما به اخلاق کاری خود می بالد! آخرین باری که از کسی شنیدید،”من اخیرا مثل سگ کار کرده ام.” را یادتان بیاورید. شاید این را به عنوان یک احساس همدردی بیان کرده باشد، اما در پشت آن یک غرور و تحسین از کار زیادی که انجام داده، وجود دارد.

طنز تلخ ماجرا در این است که ساعات کاری طولانی، دستورالعملی برای فرسودگی در شغل و دشمن بهره‌­وری پایدار است.

سخت کارکردن می تواند مفید باشد. اما اینکه هوشیارانه کار کنید، مهم­تر است. بدنبال راه هایی باشید که با زمان و تلاش کمتری کار بیشتری انجام دهید. به اینصورت کارکردن قدرت اراده شما را برای دیگر وظایف حفظ خواهد کرد.

3- زنگ تفریح های مکرر داشته باشید

نیاز نیست من به شما بگویم که استراحت‌های مکرر حائز اهمیت است. مطالعات زیادی این را نشان داده‌اند. استراحت به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید. همچنین به دور نگه داشتن کسالت کمک می‌کند، و مهم تر ازآن، وقفه‌ها کمک می‌کنند که دچار خستگی تصمیم‌گیری نشوید. خستگی تصمیم‌گیری به وضعیتی گفته می‌شود که در آن فرد پس از یک دوره طولانی تصمیم‌گیری دیگر عملکرد سابق را ندارد و نمی‌تواند به درستی، دست به انتخاب بزند. در حقیقت تصمیم‌گیری‌های زیاد در طول زمان می‌تواند باعث شود که پس از مدتی احساس کنید که دیگر نمی‌توانید گزینه‌های موجود را برای خودتان سبک و سنگین کنید و هنگام تصمیم‌گیری دچار سردرگمی و تردید بشوید. این وضعیت باعث می‌شود به آرامی قدرت اراده دچار تحلیل شود.

پس هر چند وقت یکبار باید زنگ تفریح داشته باشید؟ و هربار چقدر باید طول بکشد؟

به خودتان بستگی دارد و برای هر شخص متفاوت است. کلید آن مشخص کردن یک برنامه بهینه است که شامل کار در کنار توانایی برای تمرکز باشد. ممکن است به یک استراحت 5 دقیقه‌ای بعد از هر 30 دقیقه کارِ متمرکز، نیاز داشته باشید. یا شاید به یک استراحت 10 دقیقه‌ای بعد از 50 دقیقه کار، نیاز داشته باشید.

نکته اینجاست که از بکوب کارکردن خودداری کنید. استراحت‌های منظم داشته باشید، این کار باعث می‌شود قدرت اراده بیشتری برایتان باقی بماند تا بتوانید از آن در زمان نیاز استفاده کنید.

4-  تفویض تصمیمات

مطالعه Baumeister که در ابتدای توضیحات به آن اشاره شد، نکته ظریف دیگری به درک ما از قدرت اراده اضافه کرده است. در واقع این فقط کار نیست که برای آن از قدرت اراده استفاده می‌کنیم، بلکه تصمیم‌گیری هم هست.

در مطالعه انجام شده در مقاله Baumeister، عاملی که قدرت اراده دانشجویان را تخلیه می‌کند- و در نتیجه، توانایی آنها برای تکمیل مسائل هندسه را کم می‌کرد – تنها سوالات هندسه نبودند بلکه:

تصمیم گیری آنها برای مقاومت در برابر خوردن کلوچه‌ها بود.

در نکته قبلی به خستگی تصمیم‌گیری، همراه با اثر آن بر قدرت اراده، اشاره شد. در اقع هر چه تصمیمات بیشتری بگیرید، برداشت‌های بیشتری از “حساب” قدرت اراده‌تان انجام می‌دهید.

هر زمان که ممکن بود تصمیمات را واگذار (تفویض) کنید، بویژه اگر در یک موقعیت رهبری هستید. رهبر بودن فقط درباره تصمیم‌گیری نیست؛ بلکه درباره انتخاب افرادی است که می توایند به آنها اعتماد کنید و برایتان تصمیماتی در سطح پایین‌تر بگیرند.

قدرت اراده‌تان را برای کارهای بزرگ نگه دارید.

5- اجرای برنامه‌ریزی اگر-آنگاه

من یک برنامه‌ریز هستم. گاهی با همسرم شوخی می‌کنم که برنامه B، برنامه C و برنامه D برای هر موقعیتی دارم. در واقع می توانیم برای رخدادهای پیش بینی نشده از قبل برنامه‌ریزی کنیم، بنابراین خودمان را از دشواری تصمیم‌گیری تحت شرایط استرس نجات دهیم.

چرا این حائز اهمیت است؟ چون تصمیم گیری در زمانی‌که استرس دارید قدرت اراده شما را سریع‌تر از وقتی که در حالت آرامش، هستید، تخلیه می‌کند.

نتیجه‌گیری: همیشه یک پلن B داشته باشید.

6- مدیتیشن

بیشتر ما از ایده مدیتیشن بیزاری ناخودآگاهی داریم. من هم داشتم. اما به این نتیجه رسیدم که اختصاص چند دقیقه برای انجام ندادن کار و تمرکز بر روی نفس‌کشیدن و حضور در شرایط حال، اثر قابل توجهی بر تمرکز دارد.

هفت تحقیق وجود دارد که نشان می دهد مدیتیشن می‌تواند به عدم معتاد‌شدن دوباره‌ی افرادی که قبلاً ترک کرده‌اند، کمک شایانی کند. در .اقع برای مقابله با هر نوع اعتیادی نیاز به نیروی شگفت انگیزی از اراده است. این تحقیقات نشان می‌دهند، هنگامی‌که معتادان مدیتیشن انجام می‌دهند، مقاومت بهتری در مقابل تکرار دوباره‌ی یک اشتباه از خود نشان می‌دهند. در نتیجه به نسبت سایر افراد موفقتر هستند.

جای تعجب نیست که بسیاری از برنامه های توانبخشی شامل مدیتیشن بعنوان بخشی از درمان می‌باشند!

چرا و چگونه کار می‌کند؟ در واقع مدیتیشن با عمل رهاکردن افکار کار می‌کند. وقتی مدیتیشن انجام می‌دهید، مشکلاتی که در ذهن‌تان در حال ظهور هستند را کنار می‌گذارید. بجای آن بطور فعالانه بر روی راه‌حل‌ها کار می کنید و به مغزتان استراحت می دهید.

انجام این کار باعث سپرده‌گذاری در حساب اراده‌تان می‌شود.

 آخرین نکات

این مواردی بود که درباره قدرت اراده می دانیم…

در واقع اراده یک منبع محدود است. با هر تصمیمی که می گیرید، کم کم مصرف می‌شود.

به این بعنوان یک خبر بد فکر نکنید. برعکس، وقتی می‌دانید قدرت اراده محدود است، می توانید یک استراتژی برای خودتان درنظر بگیرید که به شما امکان دهد از اراده خود به طور کامل استفاده کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X