برنامه ریزی و بهره وری فردی، مدیریت وظایف، موفقیت شغلی و فردی، تکنیک پومودورو، برنامه های کاربردی جهت مدیریت کارها
۰

برنامه‌ریزی هفته ایدئال

احتمالاً این جمله از آیزنهاور به گوشتان خورده باشد: «برنامه‌­ها بی‌­ارزش­ هستند، اما برنامه­‌ریزی همه‌چیز است.» هفته کاری از میدان جنگ خطرناک­تر نیست، اما در طول این هفته مشکلات مختلف به نبرد شما می‌­آیند و سعی دارند بهره‌­وری را کاهش دهند. ممکن است با داشتن برنامه در اولین مبارزه با دشمن پیروز نشوید، اما اگر برنامه‌­ریزی کنید، بهتر می­‌توانید بهبود پیدا کنید و به کار خود ادامه دهید. ایده پشت هفته ایدئال این است که شما در زندگی دو گزینه انتخابی پیش رودارید. می‌­توانید به شکلی هدفمند و طبق برنامه‌­ای که خود چیده‌­اید، زندگی کنید. یا می­‌توانید به شکلی تصادفی و با پاسخ به درخواست‌­های دیگران زندگی را پیش ببرید. روش اول، شمارا به فعالیت وا‌می‌دارد، درحالی‌که روش دوم انفعالی است.

قطعاً نمی­‌توانید برای همه‌ی چیزها برنامه‌­ریزی داشته باشید. اتفاقاتی می‌­افتند که اصلاً انتظارش را ندارید. اما وقتی فعال باشید و هدف را در ذهنتان مجسم کنید، می­‌توانید به شکلی بسیار ساده‌­تر به اهداف مهم خود دست یابید. هفته ایدئال برای انجام دادن همین کار طراحی‌شده است. مثل بودجه مالی است. تنها تفاوت میان آن­ها این است که شما به‌جای پول به نحو‌ه‌ی خرج کردن زمان خود فکر می­کنید. شباهت دیگر آن با بودجه این است که ابتدا شما روی کاغذ نحوه خرج شدن آن را برنامه­‌ریزی می­‌کنید.

نحوه عملکرد هفته ایدئال به این‌صورت است که برای هرروز از هفته به تقویمی کاملاً خالی فکر کنید. اکثر نرم‌­افزارهای مدیریت تقویم به شما اجازه می‌­دهند نگاهی به‌کل هفته بیندازید و در هفت ستون کنار هم هرروز هفته را ببینید. هفته شما در خالص‌­ترین شکلِ ممکن صفحه­‌ای خالی است و شما هم به‌اندازه دیگر افراد در طول هفته زمان‌دارید. چگونه می­‌خواهید از آن استفاده کنید؟

در ادامه خواهید دید که چگونه هفته ایدئال خودم را می­سازم. برای ساخت هفته ایدئال می­توانید از قالب زیر می‌توانید استفاده کنید.

حتی می‌­توانید برنامه تقویم را روی گوشی خود بازکنید و یک هفته خالی ایجاد یا آن را روی کاغذ ترسیم کنید. نگران تکمیل آن نباشید و سعی نکنید برنامه­‌های جاری خود را در آن قرار دهید. به خاطر داشته باشید ما در حال ساخت یک هفته ایدئالیم. بنابراین، باید کار را از اول شروع کنیم. ما ابتدا به صحنه، نوع فعالیت و سپس به خود فعالیت­های فردی خواهیم پرداخت. این مسیر به شما کمک می­کند بوم خالی نقاشی را در اختیار بگیرید و اشکال مختلف را روی آن ترسیم کنید. قبلاً در این مقاله‌ انواع زمان‌ها و صحنه‌های زمانی رو بررسی کردیم و پیشنهاد می‌شود، قبل از ادامه این مقاله، مطالعه نمایید.

نوع صحنه

 اولین مرحله، دسته‌­بندی فعالیت‌­های هفتگی ازنظر نوع صحنه است. برای هرروز باید مشخص کنید که آیا روی صحنه، پشت‌صحنه یا بیرون از صحنه هستید. خود من دوشنبه­‌ها و جمعه‌­ها پشت صحنه­‌ام. در این روزها معمولاً به بررسی ایمیل یا پیام­‌های دریافتی، سازمان­دهی فایل­‌ها، انجام دادن تحقیقات، یادگیری مهارت‌­های جدید، برنامه­‌ریزی رویدادهای آتی یا جلسه با اعضای گروه برای هماهنگی پروژه‌­ها می­‌پردازم. هرروزی را می‌­توانید برای این کارها انتخاب کنید. به آن به‌منزله زمانی برای آماده­‌سازی خودتان فکر کنید؛ برخی روزها برای شما مساعدتر است. همین موضوع درباره زمان روی صحنه هم صادق است. من روزهای سه‌­شنبه، چهارشنبه و پنج­شنبه را به روی صحنه اختصاص داده‌­ام. این روزها کارگاه یا سمینار اینترنتی برگزار می­‌کنم، محتوای صوتی و ویدئویی ضبط می­کنم. فرقی نمی­کند که چه روزی را به روی صحنه اختصاص داده‌­اید. باید به خاطر داشته باشید که این زمان را باید برای انجام دادن همان کارهایی استفاده کنید که به خاطر آن­ها استخدام‌شده‌اید؛ یعنی کار بسیار مهمی که کسب‌وکار و سازمان شمارا رونق بخشد. اگر یک یا دو روز در هفته را به کارهای روی صحنه خود اختصاص ندهید، قطعاً بازدهی شما پایین خواهد آمد.

در ادامه، مثالی از هفته ایدئال آقای مایکل هیت نویسنده کتاب مجالی برای تمرکز ارائه‌شده است تا بتوانید به درکی از این مفهوم دست پیدا کنید. همچنین در انتهای این مطلب چند نمونه مثال دیگر برای شما آورده شده است.

در زمان برنامه‌­ریزی هفته ایدئال، باید مطمئن شوید زمانی را برای کارهای بیرون صحنه و احیای انرژی خود اختصاص داده‌­­اید. من شنبه و یکشنبه را به این کار اختصاص داده­‌ام. در این زمان، دیگر از بدنم کار نمی­‌کشم، تفریح می­کنم و با دیگران ارتباط برقرار می­کنم. در این لحظات، اصلاً کار نمی­کنم. در حقیقت، حتی به خودم اجازه فکر کردن به کار، صحبت درباره آن یا حتی مطالعه‌ی مطالب مرتبط باکار را هم نمی‌­دهم. برخی از افراد ممکن است به دلیل موقعیت شغلی خود آخر هفته­‌ها هم کار کنند. بسیار خوب، اگر در زمان‌بندی خود حداقل دو روز در هفته را به کارهای بیرون صحنه اختصاص داده باشید، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. اگر برایتان سؤال است که چگونه باید از وجود زمان برای انجام دادن کارهای بیرون صحنه مطمئن شد، ابتدا باید زمان خود در هفته ایدئال را قسمت­بندی کنید.

نوع فعالیت

در مرحله بعد، باید اشاره‌کنید که در زمان­‌های معین چه نوع فعالیت‌­هایی را انجام خواهید داد. در حال حاضر، به خود فعالیت یا کار فکر نکنید، بلکه موضوعی کلی را در نظر بگیرید. برای شروع، می‌­توانید به سه زمان فکر کنید: صبح، ساعت­هایی که مشغول به کارید و غروب. من از این روش استفاده کردم و سه نوع فعالیت را برای اوقات مختلف مشخص کردم.«امور شخصی» هنگام صبح، «کار» در نیم‌روز و «احیای انرژی» هنگام غروب. تعیین نوع فعالیت به شما کمک می‌­کند کاری که قصد انجامش رادارید بشناسید و همچنین در همه اوقات روز در مسیر درست حرکت کنید. در ادامه توضیح می­دهم که این سه نوع فعالیت چگونه روز من را تشکیل می­دهند.

امور شخصی

 من صبح زود را به انجام دادن امور شخصی‌­ام اختصاص داده­‌ام. این کارها شامل تفکر و اندیشه، ورزش، عبادت و مدیتیشن است. زمانی که برای امور شخصی کنار می­‌گذاریم به سلیقه­‌ها و تعهدات ما بستگی دارد. اگر بچه‌دارید، باید نسبت به افرادی که فرزند ندارند زمان کمتری را به امور شخصی اختصاص دهید. باوجوداین، باید از وقت خود حداکثر استفاده را بکنید.

کار

من حدود ساعت نُه صبح در سرکار حاضر می‌­شوم و ساعت شش به خانه برمی­گردم. با کنار گذاشتن یک ساعت برای صرف ناهار و چرت وسط روز، در طول هفته چهل ساعت کار می‌­کنم. بنظرم این زمان برای موفقیت در اهداف و پروژه­‌های کلیدی کافی است.

شما کار خود را چه زمانی آغاز کرده و چه زمانی به پایان می­­رسانید؟ گذاشتن این محدوده برای روزهای کاری برای افزایش بهره­وری ضروری است. طبق قانون پارکینسون، کار خود را گسترش می­دهد تا بازمانی که در اختیاردارید، متناسب شود. در اینجا می­فهمیم که باید زمان موجود برای کار را محدود کنیم؛ در غیر این صورت، باید صبح زود و آخر شب هم کارکنیم. همچنین، از وعده صبحانه صرف­نظر کنیم و صبحانه را روی میز کار در ساعت 7:30 صبح صرف کنیم. با توجه به مطالبی که راجع به اضافه­کاری گفتیم، افزایش بیش‌ازحد مدت‌زمان کار هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.

احیای انرژی

من ساعات آخر روز را برای احیای انرژی کنار گذشته­‌ام. در این زمان، با خانواده و دوستانم وقت می‌گذرانم و به سراغ سرگرمی­‌های خودم می­روم. اگر زمانی را برای استراحت اختصاص ندهید، در روز بعد بازدهی پایینی خواهید داشت.

شما می­‌توانید هر نوع سرگرمی که دلتان می‌خواهد را انتخاب کنید و تعداد آن­ها را به بیش از سه مورد افزایش دهید. نکته اینجاست که باید تصویری شفاف از روز خود در ذهن داشته باشید تا انتظاراتی که دارید معقول باشد. تعیین نوع فعالیت­‌هایی که در طول روز خواهید داشت باعث می‌­شود آزادانه روی آن­ها تمرکز کنید و در کنار افرادی که به توجه شما نیاز دارند حاضر شوید. متوجه باشید که کار و تفریح، هر یک ‌وقت مخصوص خود را دارد؛ یا اصلاً کاری انجام ندهید که همین مورد هم برای شما فواید زیادی دارد. تعیین وقت برای استراحت و آرامش، برای افزایش کارایی ضروری است.

فعالیت‌­ها

وقتی صحنه و نوع فعالیت مشخص شد، باید فعالیت‌­هایی را که یکسان­ هستند، در یک گروه قرار دهید. همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، دوشنبه و جمعه را به کارهای پشت‌صحنه اختصاص داده‌­ام و فقط جلسه برگزار می­کنم. اول و آخر هفته‌ی خودم را به برگزاری جلسات اختصاص داده‌­ام. بنابراین، انجام دادن فعالیت­‌های روی صحنه به‌ روزهای وسط هفته موکول می‌­شود.

ممکن است تکمیل فعالیت­‌های پشت‌صحنه برای شما بیش از یک روز به طول انجامد. اگر دسته‌­بندی فعالیت­‌ها به‌خوبی انجام شود، زمان دقیق انجام دادن آن­ها دیگر اهمیتی ندارد. دسته‌­بندی فعالیت‌­ها به شما کمک می­‌کند انرژی خود را به حداکثر برسانید و دیگر لازم نباشد یک فعالیت را قطع کنید و به انجام دادن فعالیت دیگری بپردازید.

این مسئله به نوع کار بستگی ندارد؛ مثلاً تکمیل گزارش باشد یا برقراری تماس یا آماده‌­سازی یک ارائه. هر زمان که نوع فعالیت خود را تغییر می‌­دهید، مثلاً حین جلسه تماس بگیرید یا ایمیل بزنید و مجدداً روی جلسه تمرکز کنید، سرعت انجام دادن کار کاهش می‌­یابد. برای روزهایی که به فعالیت­‌های پشت‌صحنه اختصاص‌یافته‌اند؛ مشخص کنید که چه زمانی برای برگزاری جلسه، برقراری تماس و … آماده‌­اید.

فعالیت­‌هایی که در روزهای مخصوص روی صحنه انجام می­‌دهم (سه‌­شنبه، چهارشنبه و پنج­شنبه) بسته به موقعیت و پروژه‌­هایی که در دست دارم تغییر می­‌کنند؛ اما همیشه تا جایی که بتوانم آن­ها را گروه­‌بندی می­کنم. نکته اینجاست که نباید کارهای پشت‌صحنه را در زمانِ اختصاصی کارهای روی صحنه انجام دهید. این مسئله ازآنچه به نظر می­رسد دشوارتر است. حقیقت این است که هرروز باید زمانی را به کارهای پشت‌صحنه اختصاص دهید؛ حتی اگر آن را به بررسی ایمیل‌­ها خلاصه کنید. باید برای این کارها زمانی مشخص را انتخاب کنید و اجازه ندهید به زمان روی صحنه نفوذ کند.

شروع و پایان فعالیت‌ها

من تشریفات شروع و پایان کار را برای همه روزهای هفته برنامه­‌ریزی می­کنم و فرقی نمی­‌کند آن روز برای انجام دادن فعالیت‌­های روی صحنه یا پشت‌صحنه باشد. این تشریفات ترکیبی از کارهای پشت‌صحنه و روی صحنه، نظیر بررسی ایمیل و پیام‌­ها است. با گنجاندن این فعالیت­ها درون تشریفات کاری و زمان­بندی آن­ها در دو یا سه روز از هفته، به تمام کارهای خود می­رسم. در غیر این صورت، ممکن است در طول روز مدام به برنامه‌های پیام‌رسان سر بزنم و ساعت­های ارزشمندم را تلف کنم. تشریفات شروع و پایان کار زمان خوبی برای بررسی صندوق ایمیل­های ورودی است تا بدین‌صورت در سایر اوقات روز حواستان پرت نشود. اگر نیاز است زودتر به ایمیل اعضای گروه پاسخ دهید، می­‌توانید قبل از ترک میز برای صرف ناهار زمانی را برای پاسخ دادن به آن­ها اختصاص دهید. زمانی که صحبت از زمان­بندی می‌­شود، حتماً باید استراحت و احیای انرژی را در نظر بگیرید. می­توان بدون استراحت هم کارکرد، اما فایده­ای برای شما نخواهد داشت.

کیم پانگ در کتاب استراحت خود به این نکته اشاره می­کند که در طول روز حداکثر چهار تا پنج ساعت می‌­توانیم بیشترین بهره­‌وری را داشته باشیم. او بر اساس مطالعه دقیقی که روی عادت‌­های دانشمندان، هنرمندان، نویسندگان، موسیقی­‌دان­‌ها و دیگر افراد انجام داد، به این نتیجه دست‌یافته است. همین‌طور که ممکن است تا الان خود شما حدس زده باشید، هر چه بیشتر کارکنید، بهره‌­وری کاهش بیشتری خواهد یافت. علت این است که زمان ثابت است، ولی انرژی منعطف است. ما فقط تا قبل از افت بهره‌­وری، فرصت داریم روی کارهای خودمان تمرکز کنیم. در مطالعه پانگ، افراد موفق برای پیاده‌­روی، تفریح، ارتباط با دیگران و سرگرمی زمان اختصاص می­دهند تا در بقیه ساعات روز تمرکز داشته باشند.

برای موفقیت در زمان­بندی، شما باید از عادت­‌های زمانی خود اطلاع داشته باشید. دنیل اچ پینک در کتاب خود با عنوان کِی؟ به «الگوی پنهان زندگی» اشاره می­کند. ما روز خود را بانشاط و انرژی شروع می­کنیم، اما تقریباً هفت ساعت بعدازآن با افت انرژی مواجه می‌­شویم.

بسته به زمانی که از خواب برمی­‌خیزید، زمان افت انرژی ممکن است وسط روز باشد. زمانی که انرژی کافی ندارید، می‌­توانید کارهایی را انجام دهید که به تمرکز کمی نیاز دارند. همچنین، می‌­توانید در این زمان استراحت کنید یا حتی چرت بزنید تا خستگی‌­تان برطرف شود.

در ادامه تعدادی الگوی مختلف برای هفته ایدئال نشان داده شده است.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

X